Felnőttképzési engedélyszám: E-001290/2015

OM 203060

Központi telefonszám

+36 46 508 252

ERASMUS+KA1 CHEF --- Irány Németország

Irány Írország >>>

 

NÉMETORSZÁG

Diák mobilitás

 

 

A németországi diák mobilitás előkészületi munkálatai

 

Iskolánk jelenleg érvényben lévő mobilitási pályázata Németországot veszi célba e tanévben. A „Vendéglátás az egészség, a környezet és a jövő megóvásáért” (Catering for Health Environment and Future, CHEF), központi témája az egészségmegőrzés, kiemelten a diétás étrendeket a vendéglátás minden területén, átfogva a termelés előkészítésétől az értékesítés egész folyamatát, a környezettudatos vendéglátás szemléletének megvalósítása érdekében. A mobilitás programban részt vevő szakács és cukrász diákjaink, a sikeres írországi mobilitások megvalósulását követően, Németországban sajátítják el az ott alkalmazott egészséges étrendek összeállításának szabályait, melyben prioritást élvez a felhasznált alapanyagok és beszerzési forrásuk tanulmányozása és a környezettudatos vendéglátás megvalósulása a célországban. Pincér tanulóink a diétás italválasztékot, annak összeállításának szabályait, és az adott étrendekbe való beillesztésüket figyelik meg és összeállításukat sajátítják el. Tanulóink kinttartózkodásuk ideje alatt tanulmányozni fogják a német hulladékgazdálkodás szabályait, és azokat a követendő példákat a vendéglátás területén, melyek a jó gyakorlatként illeszthetők be a jövő környezettudatos vendéglátásába.

 

Intézményünkben a 2019/2020-as tanévben az Erasmus+ mobilitási program második szakasza valósul meg az Európai Unió támogatásából Németországban. A programban részt vevő 12 tanulónk és kísérőtanáraik 2019. november 11-től december 04-ig vesznek részt a mobilitásban.  Az Aschaffenburg-i partneriskolánkban elméleti képzésben részesülnek diákjaink és a környék szállodáiban, illetve éttermeiben teljesítenek majd gyakorlatot. Ez a képzés átfogó képet ad diákjaink számára nem csupán a német kultúráról, vendéglátásról, valamint a német vendégszeretetről, melyekkel fakultatív programok keretében találkozhatnak, hanem arról is, hogy partnereink mit tesznek környezetük megóvása érdekében.

 

Iskolánkban jelenleg a felkészülési szakaszban  zajlanak az előkészületek. Szakmai vezetők, szakos kollegáink irányítása mellett a vendéglátós diákok megkezdték a tréningeket. Átfogó képzésük két hónapja alatt szakmai és nyelvi órákon, továbbá tűz, baleset és munkavédelmi oktatásban vesznek részt a mobiltásban résztvevők tanóráikon kívül. Iskolapszichológusunk gondos felkészítése alatt az esetlegesen  rájuk nehezedő pszichés nyomás, illetve a más környezetbe való beilleszkedés nehézségeire készülnek fel, valamint megtanulják kezelni, az ezzel kapcsolatos helyzeteket. Mindemellett részt vesznek a diákok multikulturális és ország ismereti előadásokon, hogy megismerjék még kiutazásuk előtt a célországgal kapcsolatos érdekességeket és különbözőségeket egyaránt.

Ennek a tanulói mobilitási programnak is az a célja, hogy vendéglátós diákjaink nyelvi kompetenciája fejlődjön a későbbi munkaerő piaci igényekhez illeszkedően, továbbá az, hogy megismerjék és elsajátítsák a diétás és egészséges étrend összeállítását és az elkészítésükhöz alkalmazott konyhatechnológiai eljárásokat és bővítsék ezeken a területeken szakmai jártasságukat. Az ismeretek bővítése után szakmai segédlet összeállításával segítik tudásuk átadását a többi diáktársuk számára.

 

Tanulóink gazdálkodó szervezeteknél, vendéglátó egységeknél való elhelyezését német partneriskolánk vállalta magára. Szakmai követelményeink elvárásai szerint igyekeztük a legnagyobb hangsúlyt az egyéni munkahelyi gyakorlatokra fektetni pályázatunk megírása során. Végül 3 projektnapon vesznek részt a diákok a partneriskolában, ahol elméleti képzéssel egészítik ki a mobilitásban szerzett tapasztalataikat. Külföldi szakmai munkájuk elméleti és gyakorlati részének lezárásaként készítenek egy Power Point Prezentációt a külföldi befogadó szervezeteik bemutatása céljából.

 

Diákjaink nagy izgalommal tekintenek az elkövetkezendő hetek-hónapok történéseire és szorgalmasan készülnek a mobilitásra, hogy minél több tudással felvértezve indulhassanak neki, az őszi szünet után, a német szakmai útnak. Mindenki tudatában van annak, hogy ez a szakmai mobilitás nagy hatással lesz nyelvi és szakmai fejlődésükre egyaránt, ennek megfelelően nagyra értékelik e lehetőséget. Mind diákjaink, mind kísérőtanáraik maximális erőbedobással és szorgalommal készülnek a rájuk váró szakmai kihívásokra Németországban.

Ez a lehetőség mindenki számára egy életre szóló tapasztalatszerzést jelent, mely tudásként beépülve a későbbiekben versenyelőnyt jelent számukra a munkaerőpiaci elhelyezkedésnél és az élet egyéb területén is. Hazatérve a külföldön szerzett tapasztalataik megosztásával diáktársaik tudását támogatják majd intézményünk keretein belül.

Ehhez kívánunk erőt, egészséget, kitartást és szorgalmat a résztvevőknek a továbbiakban!

 

Előkészületek: diákok prezentációi




Diák munkanaplók:

Hegedűs Katalin munkanaplója

Mészáros Máté munkanaplója

Gyürki Bianka munkanaplója

Lebonyolítás: diákok prezentációi




Diák összefoglalók:

Kiss Alexandra összefoglalója

Mészáros Máté össszefoglalója

Segédletek:

Erasmus+Tanulói segédlet pincér tanulók számára

ERASMUS+Tanulói segédlet szakács és cukrász tanulók részére

 

 

Kísérőtanári beszámoló

Nagy-Csinos Csilla kísérőtanár

Miskolci Szakképzési Centrum Szentpáli István Kereskedelmi és Vendéglátó Szakközépiskolája és Szakiskolája

Erasmus+ program

 

 

Előkészítés, szervezés, kiutazás: az előzetes iskolai felkészítés és csapatépítés tökéletesre sikerült, a diákok megismerték egymást annyira, hogy kiutazás jó hangulatban teljen. Az itthon megszerzett ismereteket (országismeret, helyismeret, gasztronómiai ismeretek, szakmai felkészítő órák, nyelvi-szaknyelvi szókincs) jól tudták hasznosítani a későbbiekben.

A tervezett és jól előkészített kiutazást a Wizz Air légitársaság gépével tettük meg, oda-vissza a Budapest-Frankfurt, Frankfurt-Budapest útvonalon utaztunk. Megérkezésünkor a frankfurti repülőtéren különbusz várt minket, ami elvitt minket a szálláshelyünkre Aschaffenburga.

 

Szállás: tiszta, kényelmes és jól felszerelt szálláshelyeken volt. A diákok a Goldener Karpfen és a Stiftsber elnevezésű szálláson kaptak kényelmes szobákat, míg a kísérőtanárok ugyancsak ebben a két szállodában lettek elszállásolva. A diákok két-, illetve háromágyas szobákban voltak elhelyezve, az egyik három ágyas szobában konyhasarok illetve étkezősarok állt rendelkezésükre, mely roppant praktikus volt, ugyanis a közös főzéseket ott megoldhatták, és el is tudták fogyasztani az elkészített ételt. A Wilder Mann Hotel reggeliző teremében volt a diákok kontinentális reggeliztetése. A konyha felszerelése is segítette, hogy a mindennapi étkezések és az ellátás zökkenőmentes legyen (hűtők, mikro, villanytűzhely). A szálloda szolgáltatásai a kísérőtanárok számára teljes mértékben kielégítették az igényeket: a hotelben korlátlan wifi kapcsolat biztosította, hogy az adminisztrációs munkákat el lehessen végezni. A diákok és a tanárok szálláshelyének közelsége jól biztosította a napi többszöri kapcsolattartást és az esetleges problémák megoldását.

 

Ellátás: a diákok a szálláshelyen minden nap reggelit kaptak. A napi további két főétkezés egyikét, munkanapokon, a munkáltató nyújtotta diákjainknak, a másikat pedig vagy a készpénzben kiadott ellátmányból oldották meg maguknak tanulóink általában gyorséttermekben, vagy a közösen bevásárolt alapanyagokból főztek szakács tanulóink a szálláshely konyháján. Szabadnapokon tanulóink a napi két főétkezésüket oldották meg hasonlóképpen, kísérőtanár felügyelete mellett. Többalkalommal elmentünk közösen is ebédelni vagy vacsorázni.

 

Munkahelyek: színvonalas étteremtől kezdve a hangulatos, elegáns szállodákon kersztül a kézműves cukrászdáig terjedt a munkahelyek kínálata. Egy-egy gyakorlati hely egy vagy több diákunkat foglalkoztatott. Több helyen dolgozott egyedül egy szakács, illetve egy szakács egy pincér, továbbá két szakács egy pincér tanuló dolgozott ugyanazon a helyen, azonos napokon, de olykor eltérő munkarendben. A két cukrász tanuló egy munkahelyen azonos munkarendben dolgozott. Minden befogadóhelyen kifejezetten figyeltek arra, hogy diákjainkat bevezessék a mobilitási pályázatunk központi témájába, azaz az egészségmegőrző ételek készítési módját, a hulladékkezelést, az egészséges italok elkészítését, valamint a helyi termelők friss alapanyagainak fontosságát ismertették meg velük, sok esetében mélységeiben is. Tanulóink jól alkalmazkodtak új munkahelyi környezetükhöz, illetve munkatársaikhoz, valamint megfeleltek a szakmai kihívásoknak, semmilyen fennakadás a munkavégzés során nem volt tapasztalható. Munkáltatóik elégedettek voltak és kifejezetten hasznosnak találták a diákjaink által nyújtott szorgos kezeket vendéglátó egységeikben.

 

Kirándulások: a közös szabadnapokon különböző eltérő jellegű kiránduláson vettek részt tanulóink. Érkezésünk után, az első héten idegenvezető kiséretével bejártuk Aschaffenburg óvárosát, a helyi sőrfőzde múzeumát Schlapeseppelt megtekintettük, ahol a sörfőzés hagyományát ismertük meg. Ezt követően csütörtökön vonattal Würzburgban szakmai kiránduláson vettünk részt, ahol a kastély meglátogatása után, elátogattunk a Bürgerspital zum Hl. Gast borozóba, ahol lehetőségünk volt megismerni a borvidéket, a helyi szölőfajtákat és a hagyományos borkészítést, egy négy különböző borból álló borkostoló során. Majd elfogysztottuk tradicionális német ételekből álló ebédünket, amelyet helyi alapanyagokból készítettek.   

Az utosó szabad hétvégén, szombaton partneriskolánk egyik tanárának kiséretével kirándultunk Frankfurt am Mainba. A város történelmi nevezetességeinek megtekintése után belevetettük magunkat az óvárosban hagyományos karácsonyi vásári forgatagba, ahol alkalmunk nyilt tradicionális német ételek és italok megkostólására. Diákjaink rendkívüli érdeklődést mutattak mindegyik kirándulás alkalmával. A látottakat fényképezték és jegyzeteket készítettek, hogy az ott szerzett új ismereteiket később hasznosítani tudják tanulmányaik, valamint munkájuk során.

 

Összességében a németországi 24 napos szakképzési tanulók mobilitását rendkívül sikeresnek tartom, mind szakmai szempontból mind az idegen nyelv gyakorlása szempontjából, mivel sokat fejlődött a diákok szakmai- és idegen nyelvi kompetenciája és munkakultúrája. Továbbá a jól szervezett, körültekintő, alapos előkészítő munkának és kivitelezésnek köszönhetően mindkét fél maximális megelégedettséggel vált el egymástól és szívesen fogják folytatni az együttműködést a jövőben is. A külföldi mobilitás alatt megszerzett többlettudást, és a nemzetközi munkaerőpiacon alkalmazott egészségközpontú, környezetkímélő, a vendéglátás területén alkalmazott, jó gyakorlatokat, valamint technológiákat hazai környezetben kamatoztatják és terjesztik tanulóink a jövőben.

 

Összefoglaló diák prezentáció:

Szakképzési munkatársak és tanulók mobilitása Írországban.

Éves összefoglaló